2008. március 11., kedd

Egy ujabb okoskodas

Egy kis vallastorteneti kitekintes.


Nem akarok senkit untatni, de tapasztalataim szerint az europai emberek nagytobbsege az ot nagy vilagvallas kozul a kinai univerzizmusrol es a hinduizmusrol tudja a legkevesebbet. Ertelemszeruen most a hinduizmusrol, masik neven a Brahmanizmusrol ejtenek nehany szot, csak az alapveto fogalmak tisztazasa erdekeben, mert nehany vonatkozas a blogban is megjelenik. Hozza kell tennem rogton, hogy bar erdeklodesi koreim keletre huznak, jomagam is a hinduizmusrol tudom a legkevesebbet, tehat senki ne vegye tul komolyan az altalam leirtakat.



Nem is csoda, hogy konnyu elveszni ebben a temaban, hiszen a vilagon talan a hindu mitologia a legszerteagazobb, a legatlathatatlanabb. Tobb ezer isten, istenno, istenseg, demon es egyeb lenyiseg szerepel benne es maguk az atlag hinduk is csak egy reszet ismerik. Az alap isteni triaszrol, azaz a Trimurti-rol azonban mindenki hallott mar. Brahma, Vishnu es Shiva harmasa kepezi a mitologia alapjat, ok a legfobb, mindenki altal elfogadott istenek, illetve Istennek maganak a harom arca, megnyilvanulasi formaja. Az isten szo angol megfeleloje a GOD kapora jott a hinduknak, hogy ezt megmagyarazzak:



G = Generator, azaz Teremto = Brahma


O = Operator, azaz mukodteto, vagy Fenntarto = Vishnu


D = Destroyer, azaz Pusztito = Shiva



A fo iranyvonal legtobb istene e harmas valamelyik tagjanak felesege leszarmazottja vagy megtestesulese, azaz inkarnacioja, illetve a felesegek es leszarmazottak inkarnacioja, hogy vegleg teljesen el lehessen veszteni a fonalat. Ime nehany pelda:



Brahma felesege Saraswati


Vishnu, akinek egy masik neve Hari, pedig egy Laxmi (Lakshmi) nevu istennovel el egyutt, akinek egy masik neve Padma, azaz lotusz, merthogy sokszor jelenik meg lotuszviraggal a kezeben. Vishnu eddig kilenc inkarnacioval jelent meg a foldon, koztuk volt hal, ember-oroszlan, ferfi-no, stb, most csak a legismertebbeket emlitem meg:


-a hetedik inkarnacio Rama, akirol mar biztosan hallottatok (hare Rama), tole ered a Ramayana eposz, melyben Sita oldalan (foldmuvelesugyi miniszterno az istenek kozott) kuzd meg Ravana-val, a gonosz demon kirallyal.


-a nyolcadik maga Krishna, akit szinten nem kell bemutatni, tole ered a Bhagavad Gita, szinten szent eposz, es az o felesege volt Rukarni aki onkent halt tuzhalalt Krishna maglyajan.


-a kilencedik inkarnacio talan a leghiresebb, o a tortenelmi Buddha, azaz korabbi neven Gautama Siddhartha herceg, de ez mar a Buddhizmusra tartozik!


-a tizedik eljovendo megtestesules lesz Kalki, aki elhozza a Kali Yuga veget. Aki foglalkozott mar vallastortenettel, vagy korunk nepszeru ezoterikus tanainak valamelyikevel, az tudja, hogy a Kali Yuga az "istenek alkonya", az a vilagkorszak, amikor az istenek magara hagytak egy kicsit az embert, aki teljesen lefuzodott az anyagi vilagba. Ennek a veget jelzi a New Age is, vagy a Vizonto Kora, ennek koszonheto, hogy egyre tobben fordulnak ujra a masik oldal fele, mindegy hogyan nevezzuk azt.



Jon Shiva a pusztito, aki termesztesen egyben teremto is, hiszen a halal hozza meg az ujjaszuletest, minden vegben ott van egy uj kezdet is. Amikor inkabb teremto, akkor Sankara-nak hivjak es abrazolasa sokszor egy Lingam, azaz egy fallosz szobor, mely a termekenysegre, a szuletesre utal. Kevesen tudjak, hogy ezen Lingamok talpazata egy noi nemiszervet akar abrazolni, ebbol agaskodik ki maga a fallosz. Edes dolog, hogy a tobbnyire szegyenlos hinduk mindenhol szoborra formaznak egy futyit es egy puncit. Shivanak is sok megtestesulese van, peldaul Nilakantra, akit kek torokkal abrazolnak, mert lenyelte a vilagot elpusztitani keszulo merget. Nyolcadik inkarnacioja pedig Bhairava, aki az igazi szornyu terror!


Nezzuk Shiva asszonyait:


-Sati, a megdicsoult asszony


-Devi, akinek masik formaja Durga, az igazi harcos istenno, sok karral es fegyverrel


-Durga masik formaja Annapurna, aki erejevel etelt biztosit a foldon


-szinten Durga formaja Chamundra, a legharcosabb, igazi kegyetlen halaloszto


-Parvati szinten hires istenno, az o kozos gyermeke Shivaval Ganesha, aki a joszerencse jelkepe, es szegenykenek ember teste es elefant feje volt, mindenki latta mar az o abrazolasat, gondolom.



Talan ennyi eleg is lesz izelitonek. Most meg csak a harom foistenrol es felesegeikrol beszeltem a teljesseg igenye nelkul, igy el lehet kepzelni mit jelenthet ez tobbezer istenseg eseteben.



Nagyon erdekes, hogy a hinduizmusban nincsenek szigoru regulak es eloirasok a hitelettel es a vallas gyakorlasaval kapcsolatban, barmelyik istenseget kivalaszthatjuk imadatunk targyakent es egy kis tulzassal hivo hindunak szamitunk akkor is, ha felmegyunk a hegyekbe es ott egy barlangban az altalunk keszitett plussmacit imadjuk, mert mondjuk Ganesha inkarnaciojanak tartjuk azt.



Szinten erdekes, hogy a hivok 99,9 szazaleka az isteni harmas ket tagjat, Vishnut, vagy Shivat imadja, szegeny Brahmanak alig van kozvetlen hive, ha jol tudom osszesen harom neki szentelt templom letezik a vilagon, az egyiket lattuk is Pushkarban. En nagyon sokaig gondolkodtam, hogy vajon miert van ez, fel is allitottam magamban egy elmeletet, de barkit megkerdeztem az kodos, kitero valaszokat adott. A hivok nagy resze soha nem morfondirozott ezen, aki pedig igen, az nem nagyon akarta megfogalmazni a valaszt. Meseltem korabban a Brahmin szarmazasu idegenvezetonkrol a Skanzenben. Vele is beszelgettem errol es o vegre valahara megfogalmazta azt a valaszt, mely egybecseng az en verziommal is. (Kukac kerte, hogy jegyezzem meg, hogy o is erre gondolt! Tapsi-tapsi!) A valasz az emberi gyarlosagban keresendo, nevezetesen abban, hogy a legtobb ember (vallastol fuggetlenul) nem annyira szereti az istent/isteneket, inkabb feli, rettegi ot/oket.


Igy a teremtotol, azaz Brahmatol nem sok mindent akarunk, o mar befejezte munkajat az eletunkben, el is lehet felejteni szegenyt.


A fenntarto es mukodteto mar egy fontos isten, hiszen hozza fordulhatunk egeszsegert, szerelemert, gazdagsagert, mindennapi kis elonyeinkert.


Es vegul ott a legtobb imadoval rendelkezo pusztito, akit nem lehet figyelmen kivul hagyni, vagy lebecsulni, akivel senki nem akar ujjat huzni, hiszen o a megsemmisules, a halal maga. Persze, hogy tole tart mindenki a legjobban.



Barmennyire is szabad a vallasi elet, annal tobb szabaly es iranymutatas vonatkozik a hinduk mindennapi eletere, viselkedesere es egymassal valo kapcsolataikra. Hogy csak egyet emlitsunk, ott van az igencsak szigoru kasztrendszer, mely meg a legtobb felvilagosult, nyugati eletstilust koveto ertelmisegi szamara is athaghatatlan korlatot jelent. Sokszor elofordul peldaul, hogy kulonbozo kasztbol szarmazo, tobb egyetemi fokozattal rendelkezo, igen muvelt orvosok remek kollegai egymasnak, de meg csak eszukbe sem jut, hogy esetleg egymasnal vendegeskedjenek szabadidejukben, ne adja isten, hogy kaszton kivul hazasodjanak. (A hazassagok 96 szazalaka ma is elore leszervezett, a szulok altal kivalasztott parral kottetik, a fiatalok sokszor nem is ismerik egymast elotte.)



Egyebkent, ahogy mar korabban emlitettem, a kasztrendszer es a lelekvandorlasba vetett hit rengeteg pozitiv hatassal is van az egyen es a tarsadalom eletere egyarant. Az egyen szamara ez feler a legjobb pszichiatriai kezelessel, pszichoanalizissel, hiszen , ha nem tudunk valtoztatni helyzetunkon rajtunk kivulallo okok miatt, akkor nem is okolhatjuk magunkat az el nem ert sikerek miatt, igy nem alakulhat ki a frusztracio, vagy a masok irigylesebol fakado kisebbsegi erzes. Raadasul meg azt sem kell gondolniuk, hogy a sors igazsagtalan volt veluk, hiszen szamukra nem ez a szuletestol halalig tarto szemvillanas az elet egesze. Karmajuk meg sok szep "meglepetest" es remek, sikerekben es bosegben gazdag eleteket tartogathat szamukra a jovoben. Gondoljunk csak bele, mennyi elegedetlenseg oldodik fel igy.


A tarsadalom egesze szempontjabol is sok a pozitiv hatas. Erdekes, hogy meg az eliteltek is rendszeresen szabadsagot kapnak a bortonbol, de szepen, annak rendje es modja szerint vissza is ternek, hogy inkabb most vezekeljek le buneiket es ne vigyek at a kovetkezo inkarnacioba.



A hinduizmus gyokerei es annak a tarsadalmi berendezkedesnek az alapjai, mely a XX. szazadig gyakorlatilag valtozatlanul fennallt indiaban, idoszamitasunk elott 4000 es 2000 koze nyulnak vissza. Ebbol kitunik, hogy a hinduizmus a legosibb a vilagvallasok soraban, raadasul szinte valtozatlan, es egyetlen masik tarsadalmi forma sem elt meg megkozelitoleg sem ennyi idotartamot.



Felreertes ne essek, nem akarom az egekig magasztalni ezt a vallast es rendszert, mert termesztesen megvannak a maga arnyoldalai es raadasul mas kulturkorben nevelkedett emberek szamara az egesz alkalmazhatatlan, hasznavehetetlen es roppant idegen is lehet. Nyugati kulturankban rengetegen valljak magukat mas vallasok szimpatizansainak -kitekintve sajatjukbol-, mint paldaul Buddhizmus, Taoizmus, Iszlam, esetleg a zsido Kabbalat tanulmanyozzak, de meg egyetelen emberrel sem talalkoztam, aki otthon hindunak vallotta volna magat. A Krisnasokat (azaz a Krishna Tudatu Hivok Kozosseget) ne soroljuk ide, mert ok egy masik hajtas, egy vadonatuj kozosseg, mely egeszen masfajta vonzerovel toboroz hiveket, de ebbe most ne menjunk bele.


Tehat nem nagyon van olyan hindu hivo, aki nem annak szuletett, de hogy ki is hindu tulajdonkeppen, azt nem kevesse sarkitva ugy szoktam megfogalmazni, hogy hindu az az ember, aki elfogadja a lelekvandorlast es nem buddhista.



A buddhizmus rengeteget "vett at" a hinduizmusbol, mar ha lehet igy fogalmazni. Beszelhetunk a karmarol, a Samsararol, azaz a let kerekerol, mely az egymast koveto eletek sorozata, csakhogy ezekbol az alapvetesekbol ket teljesen kulonbozo vallas szuletett, melyek mas kovetkezteteseket vontak le es sok tekintetben mas iranyvonalat jeloltek ki. Sokan valljak magukat buddhista szimpatizansnak vilagszerte, annak ellenere, hogy a buddhizmus a keresztenyseggel es az iszlammal ellentetben soha senkit nem akart megteriteni. A buddhizmus ertektelennek tart minden megszoritast, amit nem a szabad akaratunkbol valsztunk, es milyen igaza van! Mondok egy peldat. A buddhista szerzetesek egy resze onkent valsztott uton eleri azt az allapotot, amikor lemond a szexualitasrol, hogy ezt az energiat atalakitsa es athelyezze testen belul, hogy aztan spiritualis erove alakitsa. Ez ugye nem azonos a katolikus papok colibatusaval, amely egy kivulrol kenyszeritett dolog, ilyeten forman pedig nem is nagyon mukodik. Nem akarok most peldalozni.



A buddhizmus nem allit fel tarsadalmi elvarasokat a hinduizmus szigoraval, bar az egojukat hatterbe szorito, vegtelenul bekes, a vilaggal harmoniaban elo, legynek sem arto szerzetesek nem haszontalan tagjai egyetlen nepcsoportnak sem. Buddhistanak szerintem nem lehet csak ugy szuletni, meg egy alapvetoen buddhista orszagban sem, ez egy valasztott eletmod. Nincs benne semmilyen istentol valo retteges, egyeni felelossegge alakul at minden, nincsenek kibuvok! Nem torolhetunk el semmit bunbocsajto cedulak vasarlasaval, zord isteneknek bemutatott aldozatokkal, zarandoklatokkal, vagy vezeklessel, csak a sajat tetteink, az altalunk sugarzott erzelmek szamitanak. Milyen erdekes, hogy oshazajaban, Indiaban elenyeszo kisebbsegge zsugorodott. Az embereknek talan egyszerubb teljesen feladni az egyeni felelosseget es elszenderedni a kasztrendszer es veres kezu Shiva kebelen.



Nem allt szandekomban egyetlen vallas hiveit sem megbantani es meg mielott reszrehajlassal vadolnanak elmondom, hogy szerintem az osszes vallas alapvetoen ugyanonnan indul ki, azonosak a gyokereik, es ha lehantjuk az evzredek alatt rajuk rakodott uledeket, akkor azonos alapveteseket talalunk bennuk az ember lenyegerol, a termeszetrol, es ami a legfontosabb, a szeretetrol, csak ki kell bogozni es ertelmezni, illetve inkabb aterzeni a lenyeget.


Meg a tortenetek is sokszor egymasba simulnak es a szereplok is megjelennek neha itt is, ott is.


Vegyuk peldaul a keresztenyseget, az iszlamot es a judaizmust. Egy torol fakadnak, ok az "Abraham vallasok". Abraham mindegyikben szerepel, o volt az az osatya, aki elhivatasa utan osszetorte apja balvanyait es meggyozte apjat az egyistenhitrol. A csaladfo vallasa, csaladi, majd torzsi, kesobb nemzetsegi, vegul pedig harom vilagvallassa valt. Szamos kozos alakot sorolhatnank meg fel, gondoljunk csak Mozesre, vagy Jezusra, aki meg a buddhizmusban is megemlitesre kerul. Buddha pedig ugye Vishnunak, a hindu istennek kilencedik inkarnacioja.


Kicsi a vilag, ugye?!

Na, mielott barkit ongyilkossagba kergetnek unalmas fejtegeteseimmel, befejezem.

Errol a temarol nehany heten keresztul folyamatosan tudnek pofazni, ha le nem lonek, kulonosen a buddhizmusrol, amit most csak a hinduizmussal valo osszefuggeseben emlitettem meg.

Amennyiben barkinek lenne hozzafuzni valoja, kerdese, vagy csak szeretne szimplan lehulyezni, allok elebe szemelyesen, de nem akarom a blogot teljesen elvinni ebbe az iranyba.


4 megjegyzés:

Pittike írta...

Huh!!! Végigolvastam. Kifejtenéd egy kicsit bővebben? Főleg a több ezer isten összefüggésére volnék kiváncsi:-))) Valahol Indiában egy sör mellett...

Névtelen írta...

ŐŐŐŐŐŐŐŐŐŐŐ izéééééééé, asszem ennek neki kell ugranom még egy párszor, jegyzetfüzettel a kezemben! hihihi jól áll neked ez a fejtegetősdi!!!!! Boldog névnapot kivánunk neked!!!! Puszzzzz

mamcid írta...

KEDVES KRISZTIÁN lehet ennél szebb helyen ünnepelni a névnapodat.... minden jót kivánok NEKED. Boldoggá tesznek az olvasottak tőled , csókol mam

chris írta...

Szia Mindenki!

Nagyon koszonom a jokivansagokat, es remelem, hogy meg sok szulinapot es nevnapot fogok ilyen szar korulmenyek kozott unnepelni!

Itt Indiaban barkinek szivesen adok vallastorteneti orakat, ha fizetitek a soromet! :@)